mandag, januar 29, 2007

Sport og dimser

Sko med indbygget GPS og overvågning: http://www.gtxc.biz/

Polar pulsure: www.polar.fi

Garmin GPS ure: www.garmin.dk

Elektroniske dimser har efterhånden vundet indpas flere forskellige steder i sportens verden. I en af de mindst udstyrekrævende sportsgrene, løb, er det ganske normalt at se en motionist med pulsur, GPS og Ipod. Når han kommer hjem bliver alle data omkring løbeturen lagt ind på computeren og delt via nettet. Dimserne bliver brugt til at gøre løbeturen mere interessant bl. a. kan man løbe mod sin virtuelle makker via GPS uret fra Garmin og optimere sin træning via pulsure fra bl.a. Polar. Efterhånden har løbesporten udviklet sig til en Gadgetsport og det er jo egentligt lidt paradoksalt, når man tænker på at sporten i bund og grund er en en meget udstyrsfattig sport. Det sidste nye på markedet er et par sko der har indbygget GPS og den aktuelle position til nettet, hvor familie og venner kan følge med i skoens færden.

Jeg elsker at løbe og elsker Gadgtes, så man skulle tro at jeg løb med pulsur, GPS, Ipod mm, men jeg løber kun af og til med musik fra min mobiltelefon og kun på de kedelige ture til og fra arbejdet. Jeg oplever af og til løbere der mister fokus fra løbet til fordel for uret, musikken mm. Det er selvfølelig folks egen sag hvad de vil fokuserer på når de løber - jeg fokuserer på løbet.

Ingen kommentarer: