onsdag, april 25, 2007

Skolens struktur og IT

En helt traditionel time på en helt traditionel skole i Danmark starter typisk med at eleverne kommer ind fra frikvarter og samtidig kommer læreren fra lærerværelset. Eleverne får besked på hvad der skal ske og undervisningen starter. Når læreren vil anvende en projektor eller andet IT/AV udstyr kan den traditionelle opstart ikke bruges – læreren bliver nød til at sætte udstyret op, gå på nettet og i det hele taget være klar inden eleverne kommer ind. Hvis læreren ikke er klar inden timen starter bliver han/hun nød til at starte projektoren op mens eleverne sidder og venter. Denne venten bliver til kedsomhed og eleverne bliver urolige og den efterfølgende undervisning bliver dårligere end den kunne have været. Hvis læreren vil styre undervisningen må han/hun tage førertrøjen på og ikke lade eleverne kede sig.

Dette er tænkt som en opsang til de mange der tror at IT ikke har indflydelse på skolens øvrige organisering. IT integration påvirker lærerens arbejdsdag, skolens indretning og skolens dagligdag. Hvis vi integrerer IT uden at kigge på de nødvendige forandringer det medfører på mange andre planer bliver undervisningen muligvis dårligere.

Ingen kommentarer: